Podczas targów CES firma NVIDIA zaprezentowała przełomową technologię DLSS 4 (Deep Learning Super Sampling), która ma zmienić sposób, w jaki doświadczamy gier komputerowych. Największą innowacją jest wprowadzenie systemu “Multi Frame Generation“, który będzie dostępny wyłącznie dla nadchodzącej serii kart graficznych RTX 50.
W przeciwieństwie do poprzednich generacji nowa technologia może generować aż trzy klatki z wyprzedzeniem, co przekłada się na imponujący wzrost wydajności — nawet 8-krotnie wyższy w takich tytułach jak Cyberpunk 2077. To największa aktualizacja DLSS od 2020 roku, szczególnie istotna dla graczy korzystających z monitorów 4K 240Hz. Oczywiście należy na to patrzeć z przymrużeniem oka — w końcu niejednokrotnie wyniki testów pokazywane na konferencjach, finalnie okazywały się odbiegać od rzeczywistości. Mimo tego niewątpliwie NVIDIA się nie zatrzymuje i wstępnie prezentuje się bardzo zachęcająco.
Technologia DLSS 4 wprowadza również ulepszoną wersję Reflex 2, która w połączeniu z Multi Frame Generation zapewni niskie opóźnienia na kartach RTX 50. Starsze generacje kart będą miały ograniczony dostęp do nowych funkcji — seria RTX 40 będzie wspierać tylko generowanie pojedynczej klatki, natomiast karty RTX 20 nie obsługują Frame Generation w ogóle.
Jakie gry będą wspierać DLSS 4?
NVIDIA przygotowała się do premiery z imponującą listą 75 gier wspierających DLSS 4 od pierwszego dnia. Wśród nich znajdą się zarówno aktualizacje istniejących hitów, jak i nadchodzące premiery:
- Aktualizacje popularnych tytułów takich jak: Star Wars Outlaws, Alan Wake 2, Cyberpunk 2077, Indiana Jones and the Great Circle
- Kolejne gry niedługo po włączeniu wsparcia w wyżej wymienionych: Microsoft Flight Simulator 2024 Black Myth: Wukong, Marvel Rivals,
- Podczas premiery Multi-Frame Generation: Dune: Awakening Black State, DOOM: The Dark Ages
Warto zauważyć, że to kolejny krok NVIDIA w kierunku dominacji na rynku wysokowydajnych kart graficznych, jednocześnie stawiający poprzeczkę jeszcze wyżej dla konkurencji. Technologia Multi Frame Generation może okazać się przełomowa szczególnie dla entuzjastów VR i e-sportu, czy użytkowników monitorów z rozdzielczością 4K gdzie każda dodatkowa klatka ma znaczenie.
W kontekście obecnej sytuacji na rynku GPU, ekskluzywność DLSS MFG dla serii RTX 50 może być strategicznym ruchem NVIDIA, mającym na celu zachęcenie użytkowników do przyszłej aktualizacji sprzętu. Jednak może to również wywołać kontrowersje wśród posiadaczy nowszych kart z serii RTX 40, którzy niedawno zainwestowali w nowy sprzęt.
Brak Komentarzy