...
  • 2025-06-06

Długo oczekiwana konsola Nintendo Switch 2 w końcu odsłania swoje karty, a najnowsze doniesienia, w tym te od Digital Foundry, potwierdzają kluczowe elementy jej parametrów. Entuzjaści sprzętu i gracze na całym świecie z niecierpliwością wyczekiwali szczegółów dotyczących mocy obliczeniowej i możliwości nowej hybrydowej konsoli Nintendo. Najnowsza specyfikacja Nintendo Switch 2 rysuje obraz urządzenia znacznie potężniejszego od swojego poprzednika, gotowego na nową generację gier. Przyjrzyjmy się bliżej, co kryje wnętrze nadchodzącego hitu od Nintendo, którego premiera planowana jest na 5 czerwca 2025 roku.

Play Mode hardware 1 Wsparcie dla FSR 4.0

Potężny duet: CPU i GPU w Nintendo Switch 2

Sercem nowej konsoli Nintendo Switch 2 jest specjalnie zaprojektowany układ SoC (System on Chip) od NVIDIA, oznaczony jako T239. To niestandardowa jednostka, a nie adaptacja istniejącego układu Tegra, co podkreśla dedykowane podejście do projektowania konsoli.

Procesor centralny (CPU) to kluczowy komponent, a specyfikacja Nintendo Switch 2 podaje, że mamy do czynienia z ośmioma rdzeniami ARM Cortex-A78C. Sześć z tych rdzeni będzie dostępnych dla gier, podczas gdy dwa pozostaną zarezerwowane na potrzeby systemu operacyjnego. CPU wykorzystuje 64-bitowy zestaw instrukcji ARMv8 z rozszerzeniami kryptograficznymi i nie wspiera kodu 32-bitowego. Każdy rdzeń posiada 64 KB pamięci podręcznej L1 dla instrukcji i 64 KB dla danych, a także 256 KB pamięci podręcznej L2. Rdzenie współdzielą 4 MB pamięci podręcznej L3. Taktowania CPU prezentują się następująco:

  • Tryb przenośny: 998 MHz
  • Tryb zadokowany: 1101 MHz
  • Maksymalne teoretyczne taktowanie: około 1.7 GHz, co sugeruje potencjał na przyszłe optymalizacje.

Procesor graficzny (GPU) bazuje na nowoczesnej architekturze NVIDIA Ampere, tej samej, która napędza karty graficzne z serii RTX 30. Posiada on imponujące 1536 rdzeni CUDA. Taktowania GPU to:

  • Tryb przenośny: 561 MHz
  • Tryb zadokowany: 1007 MHz
  • Maksymalne teoretyczne taktowanie: 1.4 GHz (choć nie jest jasne, czy deweloperzy będą mogli je w pełni wykorzystać).

Ta konfiguracja GPU pozwala konsoli osiągnąć teoretyczną moc obliczeniową na poziomie około 3.07 TFLOPS w trybie zadokowanym i około 1.71 TFLOPS w trybie przenośnym. Co więcej, Nintendo Switch 2 będzie wspierać technologię NVIDIA DLSS (Deep Learning Super Sampling) z opcjami DLAA, 1x, 2x i 3x, co może znacząco poprawić jakość obrazu i płynność rozgrywki. Konsola jest również zdolna do obsługi ray tracingu, oferując około 10 gigapromieni na sekundę w trybie mobilnym i 20 gigapromieni na sekundę w trybie zadokowanym, choć na razie żadna gra nie wykorzystuje tej technologii.

GTWSt9H9DMZj046S Wsparcie dla FSR 4.0

Pamięć, wyświetlacz i dodatkowe ulepszenia – co jeszcze zawiera specyfikacja Nintendo Switch 2?

Pamięć RAM to kolejny istotny aspekt; specyfikacja Nintendo Switch 2 wskazuje na 12 GB pamięci LPDDR5X, co stanowi znaczący skok w porównaniu do 4 GB LPDDR4 w oryginalnym Switchu. Pamięć ta będzie podzielona na dwa moduły po 6 GB. Dla gier i aplikacji dostępne będzie 9 GB, podczas gdy 3 GB zarezerwowano na potrzeby systemu operacyjnego. Przepustowość pamięci wyniesie 102 GB/s w trybie zadokowanym i 68 GB/s w trybie przenośnym.

Jeśli chodzi o pamięć masową, Nintendo Switch 2 zaoferuje 256 GB wewnętrznej pamięci typu UFS, którą będzie można rozszerzyć za pomocą kart MicroSD Express aż do 2 TB. To istotne ulepszenie zapewni więcej miejsca na gry i dane.

Konsola będzie posiadać zintegrowany wyświetlacz LCD o przekątnej 7.9 cala i rozdzielczości 1080p. Ekran ten będzie wspierał technologię HDR10 oraz zmienną częstotliwość odświeżania (VRR) do 120 Hz, co przełoży się na płynniejszy i bardziej responsywny obraz w trybie przenośnym. Warto zaznaczyć, że wsparcie dla VRR przez HDMI nie jest obecnie dostępne.

Wśród innych istotnych technologii warto wymienić dedykowany silnik dekompresji plików (File Decompression Engine – FDE) dla danych skompresowanych algorytmem LZ4. Odciąży on CPU, przyspieszając czasy ładowania i zmniejszając zużycie energii. Potwierdzono również, że funkcja czatu głosowego w grach może mieć pewien wpływ na wydajność systemu, dlatego deweloperzy otrzymają narzędzia do testowania tej funkcji. Ujawniona specyfikacja Nintendo Switch 2 pokazuje, że Nintendo celuje w znaczący postęp technologiczny, co dobrze rokuje dla przyszłych gier.

Źródło: wccftech, techpowerup

Już od najmłodszych lat zacząłem interesować się grami oraz komputerami. Z czasem postanowiłem przeistoczyć to w moje hobby. Idąc tą ścieżką, zacząłem udzielać się na forach i grupach komputerowych. Spowodowało to zwiększenie zakresu produktów, którymi się interesuję, przez co wgłębiłem się również w tematy peryferii komputerowych, działu RTV, telefonów oraz poniekąd AGD.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *