...
  • 2025-02-02

Premiera konsoli Sony PS5 Pro zbliża się wielkimi krokami, a w sieci pojawiło się na jej temat już wiele informacji, w tym zaimplementowane technologie i podzespoły. Ostatnio bardzo pozytywnie na jej temat wypowiedział się developer gry No Man’s Sky, gdzie takich opinii od ludzi ze środowiska gier na konsole zdecydowanie brakuje. Wypadałoby więc z kartki porównać, jak wypada PS5 Pro względem swojego poprzednika i zerknąć, na co zdecydowało się Sony w swoim nowym i popularnym produkcie.

PS5 Pro wizualizacja

Frame generatory, DLSS, FSR a PS5 Pro. Jakie kroki podjęło Sony?

Przede wszystkim spójrzmy na technologię, która usprawnia wydajność i zwiększa liczbę klatek. W przypadku komputerów stacjonarnych znane są już takie funkcje jak DLSS, FSR czy FG, które odpowiadają za poprawę płynności gier kosztem niewielkiego pogorszenia jakości obrazu, lub za sztuczne wstawianie dodatkowych klatek. Do tego wszystkiego wykorzystywane jest obszerne uczenie maszynowe czy ostatnio nawet sztuczna inteligencja. Jest to temat na tyle ciężki i czasochłonny do zaimplementowania, że obecnie nie dostaniemy tego w nowej konsoli, a powodów tego jest kilka.

Sony rozpoczęło prace nad konsolą PS5 Pro już spory czas temu. Całkiem niedawno, bo przy najnowszych kartach RTX serii 4000 dopiero pojawiły się w nich takie technologie jak DLSS 3.0 czy Frame Generation, z których obecnie korzysta wielu graczy. Według eksperta z kanału Digital Foundry, Sony miało w ogóle nie pracować nad rozwojem i zaimplementowaniem pochodnych takich technologii w nowej konsoli. Powodem takiej decyzji był najzwyczajniej brak odpowiedniej ilości czasu — Sony rozpoczęło prace nad nowym chipem przed istnieniem technologii DLSS 3 Frame Generation. Również same warunki i sprzęt, konieczne do pracy nad takimi rzeczami, niewiele by dały, ponieważ na to składa się zbyt wiele elementów, dzięki którym NVIDIA tak dopracowało swoje innowacje do poprawy płynności w grach.

PS5 Pro AMD Ryzen

Jednak gracze nie zostaną bez żadnych dodatków w nowej konsoli. Sony prawdopodobnie nie chciało skupiać się na poprawie samej wydajności, ponieważ to nie tutaj leżał główny problem. Zamiast tego ich priorytetem była poprawa jakości obrazu, żeby dostarczyć lepsze efekty wizualne, co zapewnić ma technologia PSSR, która będzie skupiać się na skalowaniu obrazu. Ponadto z racji, że GPU i CPU w PS5 Pro jest dostarczone od firmy AMD, w przyszłości możliwe będzie ewentualne zaimplementowanie technologii FSR 3, które odpowiada za zwiększenie liczby FPS w grach kosztem jakości tekstur i będzie odpowiednio współgrać w połączeniu z PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution).

PS5 Pro PSSR

Nie da się ukryć, że PS5 Pro nie tylko dostarczy zauważalnej poprawy w zakresie wydajności podzespołów, ale także stanie się doskonałą platformą testową dla Sony w dziedzinie sztucznej inteligencji. Rozpoczynając swoją przygodę z uczeniem maszynowym i wieloma innymi rzeczami koniecznymi do rozwoju przydatnej technologii, Sony otwiera sobie kolejną furtkę do wyciągania wniosków i prowadzenia badań, żeby w przyszłości móc jeszcze bardziej nafaszerować swoje produkty nowościami. Nadchodzące gry coraz częściej będą opierać się na takich technologiach, więc będzie to kluczowy element, w celu dodatkowej poprawy ich płynności i jakości rozgrywki. Przypominając sobie PS4 Pro, znane jest nam renderowanie szachownicowe, co również pozytywnie wpływało na rozgrywkę.

PS5 Pro vs PS5 Slim. Porównanie specyfikacji

Mając omówioną kwestię technologii generowania klatek, pora rzucić okiem na faktyczną specyfikację PS5 Pro, a tutaj zmiany są, lecz mogłyby być większe. Najważniejsze podzespoły odpowiedzialne za wydajność, czyli CPU i GPU, pozostają z taką samą architekturą, czyli Zen 2 i RDNA 2. Jednak zostaną one usprawnione, szczególnie w przypadku karty graficznej. Poniżej znajduje się tabela porównująca specyfikację PS5 Pro do PS5 Slim.

PlayStation 5 ProPlayStation 5 Slim
GPUAMD Radeon RDNA 2, 2350 MHz, 36,1 TFLOPS, 3840 SP, Ray Tracing, PSSRAMD Radeon RDNA 2, 2233 MHz 10,28 TFLOPS, 2304 SP, Ray Tracing
CPUAMD Zen 2, 8 Rdzeni / 16 Wątków 3,8 GHzAMD Zen 2, 8 Rdzeni / 16 Wątków 3,5 GHz
Pamięć RAM16 GB GDDR6, 18 Gbps, 576 GB/s16 GB GDDR6, 14 Gbps, 448 GB/s
DyskSSD 2 TBSSD 1 TB
WiFiWiFi 7WiFi 6
Specyfikacja PS5 Pro vs PS5 Slim

Tutaj już przy pierwszym spojrzeniu w oko rzuca się różnica przy karcie graficznej. Nie tylko taktowanie będzie wyższe, ale karta zaoferuje aż 36,1 TFLOPS, co jest miarą wydajności obliczeniowej. Ponadto dostaniemy w niej aż 3840 jednostek cieniujących (SP) oraz wsparcie technologii PSSR, co zdecydowanie wpłynie na poprawę wydajności konsoli w grach. Zmiany w procesorze są jednak marginalne, ograniczając się jedynie do wzrostu taktowania z 3,5 GHz do 3,8 GHz.

Kolejną kluczową zmianą jest przyśpieszenie pamięci RAM. Zwiększona będzie zarówno jej prędkość jak i możliwe wykorzystanie w grach, które wzrośnie z 12,5 GB w przypadku PS5 Slim do 13,7 GB w PS5 Pro. Współczesne gry potrafią również zajmować sporo miejsca, więc prosto z fabryki dostajemy już wbudowany dysk o pojemności 2 TB zamiast 1 TB jak w poprzedniej wersji konsoli. Miłym, lecz niekoniecznie wymaganym dodatkiem jest obsługa standardu WiFi 7, co obecnie staje się już normą.

PS5 Pro AMD Lisa Lu

Trzeba brać pod uwagę to, że obecnie większość gier wymaga mocniejszej karty graficznej, która odgrywa pierwsze szczypce, aniżeli procesora. Jest to bardzo istotny aspekt, ponieważ wielu użytkowników używa konsoli w połączeniu z telewizorami o rozdzielczości 4K, gdzie procesor wraz ze wzrostem rozdzielczości jest coraz mniej ważny. Zatem dobrym posunięciem było skupienie się na ulepszeniu karty graficznej i wprowadzeniu technologii PSSR, zamiast marnować zasoby na usprawnienie procesora, co mogłoby prowadzić również do wielu problemów z kompatybilnością. Dzięki temu będziemy w stanie komfortowo ogrywać większość gier w 4K 60 FPS wraz z technologią śledzenia promieni, czyli RT.

Również przydatną zmianą dla użytkowników ekranów z rozdzielczością 4K lub 8K będzie zwiększenie przepustowości portu HDMI 2.1. W podstawowym modelu PS5 było to 32 Gb/s, lecz w PS5 Pro ta wartość zostanie zwiększona do 48 Gb/s. Zatem nie pozostaje nic innego tylko czekać na nową konsolę i na żywo zobaczyć, czy takie zmiany faktycznie zauważalnie poprawią komfort rozgrywki.

Zobacz również: PS5 Pro wymiata — tak twierdzi Developer No Man’s Sky

Już od najmłodszych lat zacząłem interesować się grami oraz komputerami. Z czasem postanowiłem przeistoczyć to w moje hobby. Idąc tą ścieżką, zacząłem udzielać się na forach i grupach komputerowych. Spowodowało to zwiększenie zakresu produktów, którymi się interesuję, przez co wgłębiłem się również w tematy peryferii komputerowych, działu RTV, telefonów oraz poniekąd AGD.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jedna odpowiedź pod “Specyfikacja PS5 Pro – konsola nie będzie wyposażona w technologie AI do generowania klatek.”