...
  • 2025-04-25

Aplikacje dostarczane przez producentów myszek komputerowych, coraz częściej wypoasżone są w funkcje, które brzmią zagadkowo i nie są nigdzie opisane. Ripple control, Debounce time, Angle snaping… to wszystko na pierwszy rzut oka może brzmieć tajemniczo, szczególnie dla kogoś, kto nie śledzi nowinek i nie wgłębia się w technologie stosowane w myszkach.
Z tego powodu przygotowałem słowniczek pojęć myszek, w którym opisałem kilka najpopularniejszych i najbardziej tajemniczych określeń i funkcji. Zapraszam do lektury.

DPI/CPI i counts – kluczowe wskaźniki czułości

DPI (dots per inch) lub CPI (counts per inch) to jeden z najczęściej wymienianych parametrów myszek komputerowych. Określa on, ile pikseli przemieści się kursor na ekranie przy fizycznym przesunięciu myszki o jeden cal. Jest to w istocie miernik szybkości poruszania się kursora względem fizycznego ruchu myszki po podkładce.

Warto obalić popularny mit – wyższa wartość DPI nie oznacza większej precyzji. W rzeczywistości jest wręcz odwrotnie: im wyższe DPI, tym trudniej o precyzyjne ruchy i stabilizację kursora. Dla przykładu, różnica między graniem na 400 DPI a 800 DPI polega głównie na tym, że przy wyższej wartości wystarczy wykonać mniejszy ruch fizyczny myszką, aby osiągnąć ten sam efekt na ekranie.

Counts (dots) stanowią jednostkę pomiaru ruchu kursora przetwarzaną bezpośrednio przez sensor. Z perspektywy użytkownika odpowiada to bezpośrednio pikselom na ekranie. Jest to podstawowa jednostka, na której opiera się cała technologia śledzenia ruchu w myszkach.

DPI

Polling rate – częstotliwość komunikacji

Polling rate to parametr określający, ile razy na sekundę myszka wysyła informacje o swoim położeniu i stanie przycisków do komputera. Wartość ta jest wyrażana w hercach (Hz). Dla przykładu, wartość 500 Hz oznacza wysyłanie 500 raportów na sekundę, podczas gdy 1000 Hz przekłada się na 1000 raportów w ciągu sekundy. Co ważne, wyższe raportowanie wpływa negatywnie na pobór energii przez urządzenie. Ma to szczególne znaczenie w gryzoniach bezprzewodowych wyposażonych w próbkowanie wyższe niż 1000 Hz i z niewielkim akumulatorem. Najczęściej dwa razy szybsze odświeżanie powoduje dwa razy krótszy czas pracy na jednym ładowaniu. 

Akceleracja pozytywna

Jest to zjawisko, w którym dystans przemieszczenia kursora na ekranie zależy od szybkości fizycznego ruchu myszki. Oznacza to, że przesunięcie myszki o 10 cm może skutkować różnym przemieszczeniem kursora w zależności od tego, jak szybko wykonamy ten ruch. Jest to szczególnie nieporządana funkcja przez graczy. Uniemożliwia ona wytrenowania pamięci mięśniowej, gdyż obrót postaci w grze zależy w bardzo dużym stopniu od szybkości, z jaką przesuniemy myszkę po podkładce. Może się bowiem okazać, że jednym razem nasza postać obróci się o 90 stopni, podczas gdy w momencie bardzo dynamicznego ruchu, gracz obróci się o ponad 180 stopni. Z tego też powodu zaleca się wyłączanie tej opcji w ustawieniach Windows.

Screenshot 4 RTX 4090D

Akceleracja negatywna

Zjawisko to występuje po przekroczeniu maksymalnej szybkości sensora. W takiej sytuacji kursor może zatrzymać się całkowicie lub znacznie zwolnić. Przykładowo, zamiast wykonać pełny obrót o 90 stopni, możemy osiągnąć jedynie 45 stopni. W skrajnych przypadkach kursor może zacząć poruszać się chaotycznie po ekranie, całkowicie tracąc synchronizację z rzeczywistym ruchem myszki. To zjawisko spotykane jest w gryzoniach wyposażonych w kiepskie sensory, które nie są przystosowane do szybszych ruchów. Na całe szczęście obecnie praktycznie wszystkie myszki mają sensor, który sprosta wymaganiom większości użytkowników pod tym względem. 

Motion Sync

Motion Sync to zaawansowana technologia synchronizacji, która zapewnia spójność między rzeczywistym ruchem myszki a jego odwzorowaniem na ekranie. System ten działa poprzez synchronizację częstotliwości odświeżania sensora z częstotliwością raportowania (polling rate). Dzięki temu eliminowane są mikroprzeskoki i nieregularności w ruchu kursora, co przekłada się na bardziej płynne i przewidywalne poruszanie się po ekranie.

Głównym celem Motion Sync jest zminimalizowanie opóźnień i zapewnienie jak najwierniejszego odwzorowania ruchu użytkownika. Jest to szczególnie istotne w grach wymagających wysokiej precyzji, gdzie nawet najmniejsze odchylenia mogą wpływać na skuteczność gracza. Technologia ta współpracuje z wysokimi wartościami polling rate, zapewniając optymalne działanie przy 1000 Hz i wyższych częstotliwościach.

Ripple Control

Ripple Control to system kontroli mikrowibracji i drgań sensora. Technologia ta analizuje sygnał z sensora w czasie rzeczywistym i filtruje niepożądane drgania, które mogą powstać podczas szybkich ruchów myszki lub na skutek niedoskonałości powierzchni, na której pracuje urządzenie. Ta opcja jest szczególnie przydatna, jeśli korzystasz z bardzo wysokiej czułości. 
Jednak poruszając myszką przy włączonym ripple control można zauważyć pewne opóźnienie wskaźnika na ekranie względem ruchów myszki. Z tego też powodu nie zaleca się korzystania z tej opcji podczas grania

Screenshot 5 RTX 4090D

Debounce time

Debounce time to parametr określający minimalny czas, jaki musi upłynąć między kolejnymi kliknięciami, aby zostały one zarejestrowane jako osobne akcje. Jest to mechanizm zapobiegający przypadkowym podwójnym kliknięciom wynikającym z drgań mechanicznych przełącznika. Zbyt niska wartość debounce time może prowadzić do niezamierzonych wielokrotnych kliknięć, podczas gdy zbyt wysoka może powodować “zjadanie” szybkich, celowych kliknięć. Większość producentów ustala tę wartość na poziomie 8-12 milisekund, co stanowi rozsądny kompromis między eliminacją przypadkowych kliknięć a zachowaniem responsywności.

Jitter i jego rodzaje

Jitter o niskiej częstotliwości jest najbardziej zauważalny podczas rysowania skośnych linii. Zamiast płynnej, prostej kreski powstają delikatne parabole, tworząc efekt falistości. Gdy zjawisko to występuje w minimalnym stopniu, nie wpływa znacząco na użytkowanie. Jednak przy silniejszym nasileniu podczas ruchu myszką wyraźnie odczuwalne jest falowanie kursora.

Jitter wysokiej częstotliwości najczęściej pojawia się przy zbyt wysokim ustawieniu DPI w stosunku do możliwości sensora. Na jego intensywność wpływa również poziom wygładzania w sensorze oraz rodzaj powierzchni, na której pracuje myszka. Objawia się on drobnymi, szybkimi drganiami kursora, które mogą znacząco utrudniać precyzyjne celowanie.

Smoothing

Smoothing to zjawisko, którego obecność jest zawsze niepożądana w myszkach wysokiej klasy. Przejawia się brakiem responsywności ruchów kursora i wrażeniem pewnego opóźnienia między fizycznym ruchem myszki a reakcją na ekranie. Użytkownicy często opisują to jako efekt “pływającego kursora”, gdzie każdy ruch wydaje się być spowolniony i mniej precyzyjny.

Ocena poziomu smoothingu opiera się głównie na subiektywnym odczuciu użytkownika, często poprzez porównanie zachowania różnych sensorów w podobnych warunkach. Warto zauważyć, że poziom smoothingu jest ściśle powiązany z ustawieniami polling rate – wyższa częstotliwość raportowania może w niektórych przypadkach zmniejszyć odczuwalność tego efektu.

LOD (Lift-off Distance)

LOD, czyli wysokość oderwania, to parametr określający, na jakiej wysokości sensor przestaje wykrywać ruch po podniesieniu myszki. Jest to szczególnie istotne dla graczy wykorzystujących niską czułość, którzy często muszą podnosić i przestawiać myszkę podczas gry. Obecnie standardem staje się wartość 1 lub 2 mm, dzięki czemu nie ma konieczności podnosić myszki na znaczną wysokość, żeby “zerwać” kontakt sensora z podłożem. Choć na pierwszy rzut oka może się to wydawać nieistotne, to ma to znaczenie w bardziej dynamicznych rozgrywkach, gdzie liczy się każda milisekunda.

lod myszki RTX 4090D

Pre-travel oraz post-travel przycisków

Post-traver to zjawisko występujące w przyciskach myszki, gdzie po momencie aktywacji (słyszalnym kliku) przycisk nadal może być wciskany. Tworzy się wtedy przestrzeń między punktem aktywacji a maksymalnym wciśnięciem przycisku. Zbyt duży post-travel może negatywnie wpływać na komfort użytkowania i szybkość reakcji, szczególnie w sytuacjach wymagających szybkiego, wielokrotnego klikania.
W przypadku pre-travel mówimy o przestrzeni między spoczynkową pozycją przycisku, a punktem aktywacji przycisku. W tym scenariuszu występuje pewna odległość, którą łopatka przycisku musi przebyć przed aktywacją przełącznika. 

Maksymalna szybkość sensora

Parametr ten, wyrażany w IPS (calach na sekundę) lub metrach na sekundę, określa maksymalną prędkość, z jaką można poruszać myszką przy zachowaniu poprawnego śledzenia ruchu. Współczesne sensory laserowe mogą osiągać wartości kilkuset IPS, co przekłada się na kilkanaście/kilkadziesiąt metrów na sekundę. Tak więc są to wartości zdecydowanie wykraczające poza realne możliwości użytkownika do rozpędzenia urządzenia na podkładce.

Makra

Makra to funkcja pozwalająca na zaprogramowanie sekwencji kliknięć, przytrzymań klawiszy lub ruchów myszki, które następnie można wywołać jednym przyciskiem. Możliwości programowania makr różnią się znacząco między modelami – od prostych sekwencji kilku kliknięć po złożone ciągi komend z precyzyjnie określonymi odstępami czasowymi i warunkami wykonania. Choć makra mogą znacząco zwiększyć produktywność w aplikacjach kreatywnych czy programach biurowych, ich wykorzystanie w grach online jest często zabronione przez regulaminy, gdyż mogą dawać nieuczciwą przewagę.

makra RTX 4090D

Interpolacja

Interpolacja w myszkach komputerowych polega na programowym generowaniu dodatkowych pikseli w celu zwiększenia maksymalnego DPI sensora. Jest to proces, w którym sensor wysyła do komputera dane, których w rzeczywistości nie wykrył. Producenci często wykorzystują tę technikę w tańszych myszkach, aby marketingowo zwiększyć wartość DPI, jednak w praktyce prowadzi to do zmniejszenia rzeczywistej precyzji ruchów.

Predykcja (angle snapping)

Predykcja lub inaczej angle snapping to funkcja korygująca ruchy użytkownika, często dostępna do konfiguracji w oprogramowaniu myszki. Działa ona jak asystent rysowania prostych linii, korygując niewielkie odchylenia w ruchu. Choć może być przydatna w aplikacjach graficznych, w grach wymagających precyzji może stanowić przeszkodę, gdzie kluczowa jest precyzja, a niekoniecznie możliwość ruszania myszki idealnie po linii prostej. Warto zauważyć, że każdy sensor posiada pewien podstawowy poziom predykcji, jednak gdy jest on minimalny i praktycznie niezauważalny, mówimy o jego faktycznym braku.

Screenshot 2 RTX 4090D

Style trzymania myszki

Palm grip

Jest to najbardziej naturalny sposób trzymania myszki, gdzie cała dłoń spoczywa na jej powierzchni. Palce układają się wzdłuż przycisków w zrelaksowanej pozycji, a podstawa dłoni w pełni przylega do tylnej części urządzenia. Styl ten zapewnia maksymalną stabilność i komfort podczas długich sesji, ale ogranicza precyzję mikroruchów, ponieważ głównym punktem sterowania staje się nadgarstek. Jest szczególnie polecany dla osób spędzających wiele godzin przy komputerze, gdzie priorytetem jest wygoda użytkowania.

Claw grip

Charakterystyczną cechą tego stylu jest ułożenie palców w kształt szponu, gdzie środkowa część dłoni spoczywa na myszce, a palce są wyraźnie zgięte. Taki chwyt zapewnia dobry balans między stabilnością a precyzją ruchów. Umożliwia szybsze klikanie niż palm grip i oferuje lepszą kontrolę przy ruchach nadgarstkowych. Jest często wybierany przez graczy, którzy potrzebują zarówno dokładności, jak i możliwości szybkiej reakcji.

Fingertip grip

To styl, w którym myszka jest trzymana wyłącznie opuszkami palców, bez jakiegokolwiek kontaktu dłoni z tylną częścią urządzenia. Zapewnia najwyższą precyzję ruchów i najlepszą kontrolę nad mikrokorektami, wykorzystując pełną mobilność palców. Jest szczególnie skuteczny w grach wymagających szybkich, precyzyjnych ruchów, jednak może prowadzić do szybkiego zmęczenia mięśni dłoni przy dłuższym użytkowaniu.

chwyty myszki RTX 4090D

Style mieszane

W praktyce wielu użytkowników nie ogranicza się do jednego stylu, lecz rozwija techniki hybrydowe łączące cechy różnych chwytów. Często dostosowują oni sposób trzymania myszki do aktualnie wykonywanych zadań – na przykład podczas intensywnej rozgrywki mogą przejść z wygodnego palm grip do bardziej precyzyjnego claw grip lub fingertip grip. Na wybór stylu wpływa również anatomia dłoni oraz wymiary samej myszki – zbyt duże lub zbyt małe urządzenie może wymuszać nienaturalną pozycję, prowadząc do dyskomfortu podczas użytkowania.

Podsumowanie

Opisane wyżej parametry i określenia, to oczywiście nie wszystkie, o jakich możemy mówić w temacie myszek. Zdecydowałem się jednak opowiedzieć o tych najważniejszych i tych, które nie są zbyt dobrze opisane w aplikacjach producentów.
To co musisz wiedzieć na koniec, to fakt, że najwyższe wartości parametrów technicznych nie zawsze przekładają się na najlepsze doświadczenie użytkowania. W końcu każdy z nas jest nieco inny i ma delikatnie inne preferencje. Stąd świetnym pomysłem będzie przetestowanie każdej z funkcji samodzielnie i sprawdzenie, czy poprawia ona precyzję, czy zwiększa komfort użytkowania myszki.
Mam nadzieję, że ten lekko przydługawy tekst rozjaśni Wam choć kilka z zagadkowych na pierwszy rzut oka określeń, które najczęściej można spotkać w aplikacjach dołączonych do myszek.

Przeciętny człowiek o przeciętnych umiejętnościach i przeciętnej inteligencji. Zazwyczaj udaje mądrzejszego, niż jest w rzeczywistości i wykłóca się o każdy najdrobniejszy szczegół.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *