...
  • 2025-06-06

Zawarcie umowy z operatorem telekomunikacyjnym to dla wielu osób codzienność – korzystamy z usług telefonii komórkowej, Internetu czy telewizji. Zdarza się jednak, że umowę chcemy lub musimy zakończyć wcześniej. W takiej sytuacji warto znać swoje prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa telekomunikacyjnego. Wypowiedzenie umowy to zagadnienie, które szczególnie dotyczy konsumentów zawierających umowy poza salonem operatora, na odległość lub online. Jakie zasady obowiązują? Kiedy można odstąpić od umowy? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w dalszej części niniejszego artykułu.

Prawo telekomunikacyjne – odstąpienie od umowy

Zgodnie z obowiązującym prawem, konsument ma możliwość odstąpienia od umowy telekomunikacyjnej zawartej poza lokalem przedsiębiorcy – np. przez telefon, Internet lub podczas wizyty przedstawiciela handlowego w domu. Prawo telekomunikacyjne daje w tym przypadku 14 dni od dnia podpisania umowy na złożenie oświadczenia o odstąpieniu, bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów za zerwanie umowy.

Wystarczy przesłać pisemne oświadczenie (tradycyjnie lub elektronicznie) przed upływem 14-dniowego terminu. Co istotne – w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia, dostawca usług nie ma prawa naliczyć kary umownej ani żadnych opłat za przedwczesne zakończenie umowy.

Warto jednak pamiętać, że prawo do odstąpienia nie przysługuje, jeśli umowa została zawarta w salonie operatora – w takiej sytuacji można ją zakończyć wyłącznie na zasadach ogólnych określonych w jej treści.

Prawo telekomunikacyjne a wypowiedzenie umowy ? Jeśli upłynął już termin na odstąpienie od umowy lub zawarto ją w salonie operatora, pozostaje standardowe wypowiedzenie umowy telekomunikacyjnej. Można to zrobić w dowolnym momencie, jednak z zachowaniem określonego w umowie lub ustawie okresu wypowiedzenia, najczęściej wynoszącego 30 dni.

Warto przy tym wiedzieć, że w przypadku wcześniejszego wypowiedzenia umowy terminowej (np. na 24 miesiące), operator może naliczyć karę umowną – zazwyczaj proporcjonalną do czasu pozostałego do końca obowiązywania kontraktu. Wysokość ewentualnej kary powinna być określona w treści umowy, a także uzasadniona wartością udzielonych rabatów czy zniżek.

Jak wygląda wypowiedzenie umowy, która została automatycznie przedłużona?

Wiele umów zawieranych na czas określony automatycznie przechodzi po tym okresie w umowę na czas nieokreślony. Co ważne – w takiej sytuacji konsument ma prawo wypowiedzieć umowę w dowolnym momencie, z zachowaniem najczęściej jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia.

W tym czasie nadal ponosi się opłaty wynikające z obowiązującego abonamentu, jednak po jego upływie umowa wygasa bez dodatkowych kosztów. Operator jest zobowiązany poinformować użytkownika z wyprzedzeniem (co najmniej 30 dni przed końcem obowiązywania umowy) o nadchodzącym automatycznym przedłużeniu umowy na czas nieokreślony. Informacja powinna zawierać: datę końca dotychczasowej umowy, sposób jej wypowiedzenia i ofertę najkorzystniejszych pakietów taryfowych.


Jeśli klient nie zostanie poinformowany w terminie, może dochodzić swoich praw. Prawidłowe działanie operatora umożliwia podjęcie świadomej decyzji o kontynuowaniu lub zakończeniu współpracy.

Łatwiejsze wypowiedzenie umowy telekomunikacyjnej – nowe przepisy

Nowelizacja przepisów z zakresu prawa telekomunikacyjnego wprowadziła szereg ułatwień dla konsumentów, którzy zmagają się z niewłaściwą jakością usług. Kluczową zmianą jest możliwość wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kosztów, gdy rzeczywista jakość świadczonej usługi znacząco odbiega od warunków określonych w umowie.

Aby skorzystać z tego uprawnienia, konsument musi najpierw przejść przez procedurę reklamacyjną. Oznacza to zgłoszenie problemu operatorowi i umożliwienie mu podjęcia działań naprawczych. Dopiero jeśli usługa nie zostanie poprawiona w rozsądnym terminie, możliwe jest odstąpienie od umowy z powodu niewywiązania się przez dostawcę z jej zapisów. 

Więcej cennych informacji dla operatorów telekomunikacyjnych można znaleźć na stronie: https://isportal.pl/.

Artykuł sponsorowany

Przeciętny człowiek o przeciętnych umiejętnościach i przeciętnej inteligencji. Zazwyczaj udaje mądrzejszego, niż jest w rzeczywistości i wykłóca się o każdy najdrobniejszy szczegół.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *