Jeszcze niedawno informowano o problemach z brakującymi jednostkami ROP w modelu RTX 5090, a teraz wygląda na to, że podobny los spotkał GeForce RTX 5080. Użytkownicy donoszą, że karta może mieć zmniejszoną liczbę jednostek rasteryzujących, co może negatywnie wpływać na jej wydajność. Czy NVIDIA ponownie ma problem z produkcją swoich flagowych kart?
Problem brakujących ROP dotyczy nie tylko RTX 5090
Kilka dni temu NVIDIA oficjalnie ogłosiła, że pewna część kart RTX 5090 i RTX 5070 Ti może być dotknięta błędem produkcyjnym skutkującym niższą liczbą aktywnych jednostek ROP. Według producenta problem miał obejmować jedynie 0,5% wyprodukowanych kart, a różnica w wydajności nie powinna przekraczać 4%.
Teraz jednak do grona problematycznych modeli dołącza RTX 5080. Jak wynika z informacji użytkownika Reddita o pseudonimie gingeraffe90, jego egzemplarz RTX 5080 wykrywa jedynie 104 jednostki ROP zamiast deklarowanych 112. Do wykrycia problemu posłużyło popularne oprogramowanie GPU-Z, które wcześniej pomogło zdiagnozować brakujące ROP-y w modelu RTX 5090.
RTX 5080 – niższa specyfikacja, realny problem?
Poniżej przedstawiamy zestawienie jednostek ROP w modelach dotkniętych problemem:
GeForce RTX 5070 Ti: 88 zamiast 96
GeForce RTX 5090(D): 168 zamiast 176
GeForce RTX 5080: 104 zamiast 112
Użytkownik Reddita, który wykrył problem, posiada oryginalną kartę Founders Edition od NVIDII, co wyklucza możliwość błędu ze strony partnerów AIB. Początkowo część użytkowników zwracała uwagę, że jego zrzut ekranu z GPU-Z nie zawierał wsparcia dla Vulkan, co mogło sugerować błąd oprogramowania. Jednak po ponownej instalacji sterowników i dodatkowej weryfikacji GPU-Z, potwierdzono, że problem rzeczywiście istnieje.
NVIDIA potwierdza istnienie problemu
Jak donosi Tom’s Hardware, NVIDIA potwierdziła, że problem rzeczywiście wynika z anomalii produkcyjnej i dotknął niewielką część kart z serii RTX 50. Firma przyznała, że mniej niż 0,5% kart RTX 5090, RTX 5090D, RTX 5080 i RTX 5070 Ti ma mniejsza ilość jednostek ROP, co może skutkować do 4% niższą wydajnością w grach.
Firma zapewniła, że problem został już wyeliminowany w dalszej produkcji, a użytkownicy dotkniętych kart mogą zgłosić się do producenta w celu ich wymiany.
Co dalej z RTX 5080?
Teraz gdy NVIDIA oficjalnie potwierdziła istnienie problemu, posiadacze RTX 5080 powinni sprawdzić swoje karty przy pomocy GPU-Z i zweryfikować liczbę jednostek ROP. Jeśli posiadacie model z niezgodną specyfikacją, warto zgłosić się do producenta po wymianę.
Czy problem rzeczywiście dotyczy jedynie 0,5% kart, czy może skala jest większa? To się jeszcze okaże, ale jedno jest pewne – NVIDIA ma teraz sporo do wyjaśnienia.
Brak Komentarzy